Překážková dráha (rozvoj obratnosti a koordinace pohybu).- Grafomotorika: Předškoláci 30 týden jízda tužkou.
VV – tvorba zvířátek pomocí obtisku dětské ruky (slon, žirafa, opice)
24. 3. – 28. 3. 2025
„Domácí a hospodářská zvířata a jejich mláďata“
Rozhovory: kdo je domácí zvíře, kdo je hospodářské, jak se jmenují jejich mláďata – hry s obrázky, využití didaktické hry „Já mám, kdo má?“
Jaké zvuky vydávají zvířátka – krátká básnička na zapamatování texu
Výtvarná činnost – slepička kropenatka a kočička mozaika
Pohybová hra: „Na kuřátka“ – chůze ve vázaném zástupu, cvičení ve dvojicích a střídání v rolích – pohybová hra „Pejsek“
Zpěv písní s jarní tematikou, seznámení a nácvik písně „Pochod zvířátek“
17. 3. – 21. 3. 2025
„Co se skrývá v trávě, svět hmyzu“
Motivační pohádka: „Brďo a hmyz“
Rozhovor na téma: „Svět hmyzu“- seznámení se základním zástupci- ukázka obrázků, k čemu lidem slouží?
Pohybová hra „Kocour a myš“- chůze po laně, nerovném povrchu
Výtvarná činnost: Berušky ( lepení, stříhání, přehýbání papíru) : malé děti: Výroba sluníčka (lepení)
Pohybová báseň: „Brouček v trávě“
Pohybová píseň: „Broučkové/Slunéčko“
Jazyková chvilka: hlásky s,z (dbát na správnou intonaci a výslovnost).
Jazykový cit: poznáš nesprávně utvořenou větu?
Předmatematické představy: „Život v trávě“ metodický list (vybarvit počet obrázků dle pokynů, procvičit počet 1-5).
Grafomotorika: Jízda tužkou 28. týden
10. 3. – 14. 3. 2025
„Předjaří“ –změny v přírodě, počasí, květiny, keře a stromy…“
Četba pohádky „Jak se Škubánek vyklubal“ – rozhovor o jarní pohádce – podle čeho se pozná jaro, následně rozhovory o charakteristických znacích jara, jaké svátky se dodržují, co se mění, jaká známe další roční období
Pohybová hra: „Kuřátka“ – oslovení a zapojení dalších kamarádů
Jarní počítání – práce pro předškoláky (číslice 1-5)
Seznámení s písní „Čáp jede v kočáře“ + opakování písně „Ben, ben,…“
Výtvarná práce – „Keř“ – kočičky – lepení kousků vaty, výroba „Tulipánu“ z ruličky od toaletního papíru
Vycházky do lesa, hledání květin – podběl, sedmikrásky, kvetoucí kočičky…
Děti na vycházce hledají první kočičky
3. 3. – 7. 3. 2025
„Konec zimy“
Rozhovor s dětmi – O změnách v přírodě a co se děje na jaře.
PP- “nekonečná zima” ( hra na Orffovy nástroje)
PB- “Sněženka”
VV- Malovaní sněhuláku ( uvolnění zápěstí )
PH- na Vrabce ( umět udržet rytmus)
Pracovní listy: předškoláci 26. týden ( jízda tužkou) malé děti ( medvědí bludiště).
Logopedická cvičení- dbát na první hlásku ve slověDidaktická hra- “Slovní fotbal”.
24. 2. – 28. 2. 2025
„Budou z nás školáci“
Rozhovory s dětmi o tom, jak se těší do školy, co ví o škole (všichni předškoláci měli možnost školu již navštívit buďto při návštěvě školy v rámci exkurse se školkou nebo navštěvují přípravné kursy „Ámoska“
Hráli jsme si hru „Já mám, kdo má?“ se zaměřením na předměty, které se ve škole používají např,: aktovka, penál, pero, ořezávátko, …
Děti se naučily básničku „Školáci“
Při vybarvování pracovního listu si děti zopakovaly základní tvary a barvy
Trénovali jsme počáteční hlásku ve slově a její rozpoznání.
17. 2. – 21. 2. 2025
„Řemesla a povolání“
Motivační pohádka “Brďo povolání” Následný rozhovor na toto téma.
Rozhovor nad obrázky a kontrolní otázky pro děti “Jaká znáš povolání ?” Čím budu až vyrostu?” Co potřebuje ke své profesi kuchař
Smyslová hra- “Maminka peče dort”
Pantomimická hra- (ve skupinkách děti předvádějí různé druhy povolání).
Hra na doktora- (obvazování, ošetřování pacienta).
Artikulační cvičení- posilování Jazyka
PB- “Práce”
PH- “Policajt”
Nácvik písně- “Pec nám spadla”, “Šili ševci”
VV- výroba zedníka ( lepení a stříhání)
Cvičení- hod na cíl, soutěž ve družstvech (umět spolupracovat)
10. 2. – 14. 2. 2025
„Z čeho je co vyrobené“
Rozhovory s dětmi nad předměty denní potřeby – ukázka různých materiálů, materiály – popis, jaký je?? – požívání přídavných jmen při rozhovoru, popisu (hladký, lesklý, studený, …), hledání slov opačného významu – (ostrý x tupý, měkký x tvrdý, …)
Seznámení s písní „Z čeho jsou věci kolem nás?“
Z čeho je co vyrobené? Třídění předmětů v tabulce, rozvoj poznání, myšlení a prostorová orientace – předškoláci
Cvičení s padákem – využití pojmů nahoru, dolů, pravo, levo, …
Co je vyrobené z kovu? – výroba podkovy
Zimní vycházka
3. 2. – 7. 2. 2025
„Moje tělo a zdraví“
Četba pohádky ,,Kropáček dostal angínu“ a následný rozhovor na toto téma (rozvoj slovní zásoby)
Další rozhovor na téma: Jak pečovat o své zdraví?
Péče o nemocného, zdravá strava, bakterie
PB- Umyté ručičky
PP- Chřipka a bacil
PH- Velký mráz
Společná práce: Zdravé vs Nezdravé suroviny (umět přiřadit správnou surovinu k postavě)
Předmatematické představy- Vypočítej a vybarvuj zeleninu (počítání do 5)
Výroba bacilů: Stříhání a foukání brčkem Grafomotorika Předškoláci- 22. týden Jízda tužkou Malé děti- Šikmé čáry (zuby)
27. 1. – 31. 1. 2025
„Zvířata v zimě“
Úvod do tématu – četba pohádky „O jezevci a víle“ – rozhovor o pohádce, zvířatech, která tam vystupovala
Nácvik nové básničky „Spíme v pelíšku“ – básnička o veverce, následný rozhovor nad obrázky, co dělají zvířata v zimě
Stopovaná – pracovní list pro starší děti – najít cestu zvířátka podle jeho stop
Seznámení s písní „Zvířátka v zimě“, opakování písně „Na lyže“
Vycházky do lesa, hry se zbytky ledu, poslech strakapouda ťukajícího do stromů
20. 1. – 24. 1. 2025
„Zimní radovánky a sporty“
Nácvik nové písně: „Pojedeme na lyže“
VV- Výroba vloček (Práce s vodovkami, voskovkami a solí)
Jazykové chvilky- artikulační cvičení (správné dýchání, vyplazování jazyku, procvičení mimických svalů) Pracovní listy- Předškoláci: Spojování sportu s vybavením, které je k tomu potřebné Malé děti: Omalovánky (správný úchop tužky) Stříhání rovné čáry (lyžař)
PH- Velká voda (reakce na signál)
Cvičení ve dvojicích- Hod míčem (vrchem, spodem, posílání si)
Četba pohádky “Hokejový zápas zvířátek“ (následný rozhovor, kontrolní otázky)
13. 1. – 17. 1. 2025
„Co si v zimě oblékáme“
Rozhovor s dětmi o tom co si oblékáme v zimě a proč, jaký je rozdíl mezím oblečením v létě a v zimě
Házení kostkou (na které jsou různé druhy oblečení) – hovořit celou větou, který kus oblečení si oblékneme
Oblékací SUDOKU – starší děti náročnější úkol, mladší děti jednodušší – stříhání, lepení a hledání vhodného místa, kam patří
Seznámení s písní „Kalamajka“ + rozhovor o čem byla písnička
Cvičení s lanem, „provazochodci“ – procvičení klenby nohy a PH“ Na hlídače“
6. 1. – 10. 1. 2025
„Dozvuky Vánoc, Tři králové / počasí a změny v přírodě„
Děti byly seznámeni s novou praktikantkou Aničkou
Sledování pohádky „Chaloupka na vršku- Tři králové“ a následný rozhovor na toto téma
Nácvik písně a pohybové básně- Tři králové
VV- Výroba sněhuláka (lepení vaty a stříhání vloček)
Četba pohádky“ Jak pomohla zvířátkům a smrčku mlha“ a následný rozhovor na toto téma
Hádanky na téma „Počasí“
Předškoláci- pracovní list „Spirály“(15 týden)
Malé děti- Stříhání rovné čáry „Mrak“
Cvičení ve dvojicích- Hod míčem (vrchem, spodem, posílání si)
16. 12. – 20. 12. 2024
„Vánoce přicházejí“
Výroba vánočního přáníčka pro rodiče (různá náročnost dle věku dětí)
poslech vánočních písní a koled a následně zpěv za hudebního doprovodu
výroba vánočního svícnu pro maminku – lepení třpytek a vloček na skleničku
četba pohádky „Jak po Vánocích byla svatba“ a rozhovory o pohádce, o tradicích, které se v pohádce objevily a o tom, jak trávíme svátky doma
v průběhu ranních cvičení „Zlatá brána“ a „Točí se zlatý řetěz“
vánoční občerstvení a nadílka v školce
Výroba vánočních přání
9. 12. – 13. 12. 2024
„Vánoce přicházejí“
Četba pohádky“ Vánoční příběh o malém andílkovi“- následný rozhovor na toto téma
Další rozhovor na téma “ Vánoční zvyky a tradice“. S dětmi jsme rozkrajovaly jablka, pouštěly lodičky ze skořápek po vodě
VV- Výroba vánočních stromků ( Děti vybarvovaly a zdobily strom)
Výroba vločky ( děti prstovými barvami obtahovaly předkreslenou vločku a následně vystřihovaly)
Poznávání dobrých a špatných vlastností – jaký je Mikuláš, čert, anděl + jaké jsou děti a zda by si zasloužily spíš do nebíčka nebo do peklíčka
Čertovské básničky s pohybem – čertíček, čertovský pytel, čertice, …
Jazykové chvilky – blekotání jako čertíci – artikulační cvičení – vyplazování jazyka různými směry, kroužení jazykem, …
Výroba čertovského pytle dle fantazie dětí
Stavění pekla z kostek – práce nejmenších dětí
Mikulášská nadílka – přednes básniček a zpěv písní Mikuláškovi s čertem a andělem
25. 11. – 29. 11. 2024
,,Mikuláš, čert a anděl – advent přichází“
Četba pohádky ,, Mikuláš, čert a anděl“. Následný rozhovor s dětmi.
Další rozhovor na téma: Advent – VV- Výroba Mikuláše ( Děti trhaly krepový papír a následně lepily na Mikulášskou čepici).
PL- ,, Kolik uhlí má čert v pytli? “ Počítání 1-5 (předmatematická gramotnost).
Nácvik a zpěv písně ,, Mikuláš a čert“ za doprovodu hudebních nástrojů.
PH ,, Čertík“- rychlá reakce na signál
Z důvodu deštivého počasí jsme s dětmi navštívily Adventní výstavu na Obecném úřadu, která se nám moc líbila.
18. 11. – 22. 11. 2024
,,Z pohádky do pohádky“
Každý den čekala na děti jiná pohádka: O perníkové chaloupce, Hrnečku, vař!, Šípková Růženka, Čert a Káča a O dvanácti měsíčkách
O každé pohádce si děti následně vyprávěly a vyvozovaly poučení, kterého se jim mělo dostat
Při čtení pohádky O perníkové chaloupce děti dostaly pravou chaloupku z perníku od maminky Anežky, děkujeme!
Při pohádce Čert a Káča si hrály čertovské pohybové hry a utíkaly před Káčou
Na vycházce obdivovaly první hromádky sněhu, který napadl přes noc a už se moc těší na další sněžení
11. 11. – 15. 11. 2024
,,Z pohádky do pohádky + legenda Sv. Martina“
hned v pondělí si děti vyprávěly příběh Sv. Martina, jak přijel na bílém koni, pomohl žebrákovi,… děti si samy zkusily zahrát jednoduchou dramatizaci a pak vystřihovaly hřívu bělouškovi
po zbytek týdne se zabývaly pohádkami – četly si a vyprávěly, vyrobily si večerníčka, učily se nové písničky a básně
ve středu předškoláci vyrazili na návštěvu ZŠ Žilina, tady se děti zúčastnily výuky v první třídě, samy se mohly zapojit a po delší době se vidět s bývalými kamarády ze školky, moc se to všem líbilo
4. 11. – 8. 11. 2024
,,Podzimní počasí – co umí vítr, déšť, draci“
Vánoční fotografování v Družci spojené s návštěvou školky a cestou autobusem
Kytarový koncert v MŠ – aktivní zapojení dětí do zpěvu a tance
Grafomotorické cvičení na aktiv panelu – uvolňování ruky
Opakování základních geometrických tvarů na dračím ocásku
Tisk barevných listů na podzimní strom
Děti drží palce paní učitelce Káje 🙂
28. 10. – 1. 11. 2024
Četba pohádky ,, O nešťastné dýni“, následný rozhovor s dětmi
Ph ,, Na duchy´´- rychlá reakce na signál
Strašidelný hrad- děti pomocí houbičky obtiskávají šablonu hradu na čtvrtku
Nácvik a zpěv písně ,, Dýně´´, básně ,, Halloween´´
PL- uvolňování zápěstí, prstové barvy
Štafeta- vysvětlení a naučení pravidel štafety
21. 10. – 25. 10. 2024
Četba pohádky „Bílé pírko“ z knihy o kocourovi Modroočkovi a jeho kamarádech, následný rozhovor s dětmi o životě zvířat žijících na poli
Ph „Zajíček v své jamce“ – střídání dětí v rolích, udržet kruh a zvládnout chůzi v kruhu, Ph “Na myšky“ – rychlá reakce na signál
Zajíc – vystřihování dle šablony, motání vlny – zaječí kožíšek
Nácvik a zpěv písně „Myška tanečnice“
Motání klubíčka – uvolňování ramenního kloubu
Tanečky podle Míši Růžičkové – využití nového interaktivního panelu v MŠ
14. 10. – 18. 10. 2024
Výroba sovy a malujeme Budulínka
Projekt „Hvězdičky na cestě do školy“ – kresba postavy v pohybu
Povídáme si o zvířatech žijících v lese + uvažujeme si obrázky
Vycházky do lesa na houby
Omalovánky k tématu
Říkanky a písničky s lesní tématikou a samozřejmě písnička: Běží liška k Táboru
Přijelo k nám divadlo V Kufru v pondělí a také školka ze Bělče
Týden byl zakončen výletem do Bratronic na koníky
7. 10. – 11. 10. 2024
Opakování znaků podzimu nad obrázky se zaměřením na počasí, co dělají zvířata – ptáci, jak se mění příroda
V průběhu ranních cvičení básničky s pohybem a tanečky „Vzal si mrak“, „Dešťové kapičky“, ve dvojici „Kapi, kap“ a „Kos
V pracovních listech děti hledaly stíny a počítaly a vybarvovaly lístečky dle předem stanoveného pravidla
Při procházkách nacházely různé druhy hub a řešily, zda jsou jedlé nebo jedovaté (protože se zrovna o tom učily i písničku „Na houbách“)
Vycházky do lesa na houby, sbíráme Bedly, Hřiby a Kozáky
Omalovánky k tématu
23. 9. – 27. 9. 2024
Ukázka plodů, které najdeme na poli nebo v lese na podzim, možnost osahání, očichání, bližšího prozkoumání
Počítání ježků – 1-6, určování pravá a levá dle šipky – starší děti a předškoláci
Společná práce – Myši na kukuřičném poli – starší děti – výroba myšky, mladší děti – kukuřice
Četba pohádky „Jak děti pekly brambory“ – rozhovor o pohádce
Báseň s pohybem „Bedla“ a zpěv písní „Na houbách“ a „Zahradník“.
16. 9. – 20. 9. 2024
„Barevný svět podzimu,,
ochutnávka jablka, popis jablka a tvoření
podzimní říkanky s pohybem
cvičení se sáčky a s obručí
•grafomotorické listy pro předškoláky
procházky do lesa a pobyt vesnice
říkáme si jaké máme barvy podzimu a jak se na podzim oblékáme
omalovánky k tématu
9. 9. – 13. 9. 2024
rozhovory s dětmi: „Kde bydlím? (jaká je moje adresa? – starší děti), v průběhu vycházky – hledáme, kde bydlím, kde bydlí kamarád, obchod, obecní úřad, MŠ…
seznámení s pravidly chování ve školce pomocí básničky „My jsme kamarádi“ – neubližovat si, dělit se o hračky, pomáhat kamarádovi
Domečky – najdi co jim chybí + dokončení domečků – (starší děti)
výroba jablíčka – tisk prstovými barvami, starší děti i vystřihování
cvičení ve dvojici s kamarádem – Pb „Kos“
2. 9. – 6. 9. 2024
přivítání po letních prázdninách
představení nových dětí ve školce
hrajeme hry se jmény a cvičíme na hudbu
pobyt venku na zahrádce na písku, na klouzačce…
opakujeme barvy a počítání do 5
plavání
24. 6. – 28. 6. 2024
,, Letní sporty a těšíme se na prázdniny „
Grafomotorika : Společná práce + grafomotorické listy na procvičení křivky, kruhu, vlnovky a počítáme správný počet obrázků -> spojovačky letních sportů
Pobyt venku : Výlet na Statek u Merlina; volné hry venku na hřišti či zahradě díky krásnému počasí
Zpěv : Hymna; Těšíme se na prázdniny; Léto + opakujeme písničky z jara
Omalovánky a hry k tématu
17. 6. – 21. 6. 2024
rozhovory nad glóbusem – rozdíly pevnina – světadíly a oceány a moře – jízda prstíkem po glóbusu – kam jsem se dostal?
opakování písní a básní na vystoupení na rozlučce s předškoláky a následné rozloučení
počítání pro předškoláky přiřazování číslice k počtu – stříhání a lepení
výlet do Bělče – ZUMBA v MŠ Běleč společně s kamarády a následné hry na školním hřišti
společná práce na dveře strom z dětských ručiček
měření se na školní metr a porovnávání o kolik jsem za školní rok povyrostl
10. 6. – 14. 6. 2024
,, Planeta Země „
Grafomotorika: Výroba Země a spojovačky planet.
Zpěv: Opakujeme stále písničky z minulého týdne a přidali jsme ,,Naše Země kulatá je“; ,,Země naše“
Pobyt venku: Vycházky do lesa na borůvky, uklízíme domek na zahradě a hrajeme si na hřišti.
Smyslová hra: Planeta Země; Oběhni planetu; Točí se nám svět.
3. 6. – 7. 6. 2024
Četba pohádky „Z deníku kocoura Modroočka – kapitola „Zrádná tma“ – příběh o tom, jak kocourek Modroočko spadl do rybníka a zjistil, že dovede plavat – rozhovory o tom, jak jsou na tom s plaveckými schopnostmi děti
Rozhovory s dětmi o životě v rybnících, potocích, řekách a moři – jaký je mezi nimi rozdíl, kde, kdo žije – rozdíl mezi sladkovodními a mořskými živočichy
Výroba rybičky – starší děti samostatná práce, mladší děti s dopomocí učitelky, dbát na správný úchop nůžek a správnou techniku lepení
Prostorová orientace – kam plave rybička? Nahoru, dolů, vpravo, vlevo…
Básničky s pohybem na protažení celého těla „Žába“, „Plave rybka“, „Ráček“, „Čáp“ a další, procvičování klenby nohy při cvičení s gumičkou
Opakování písně „Námořníci“ a zpěv písně „Holka modrooká“ za doprovodu dětských hudebních nástrojů.
27. 5. – 31. 5. 2024
Grafomotorika: Výroba zmrzliny a ovoce z otisků ruky.
Zpěv: ,, Svátek dětí “ ,, Dětský den „
Opakujeme písničky z minulého týdne.
Pobyt venku: Vycházky do lesa a pobyt na školkové zahradě + 1.ochutnávka lesních borůvek.
Smyslová hra: Trénujeme kotrmelec, cvičíme s obručí, se sáčky a opakujeme válení sudů. Kolektivní hry na rychlost a na odpočinek.
Dětský den plný her a soutěží venku na zahradě.
Hry a omalovánky k tématu.
20. 5. – 24. 5. 2024
Hry s dopravními prostředky, rozhovory o tom, jakým dopravním prostředkem jsem už cestoval a kde to bylo (země, voda, vzduch), rozhovory o dopravních značkách, k čemu slouží, proč se musí dodržovat
Pohybové hry zaměřené na dopravu „Na barevná auta, Autobus, Bludiště – ve dvojicích (rozvoj spolupráce s kamarádem)
Děti si vyrobily semafor vytrháváním z papíru a zjistily, že stříhání nůžkami je mnohem jednodušší, potom si říkaly básničku „Semafor“
V průběhu vycházek vyhledávaly dopravní značky a říkaly si, která co znamená.
13. 5. – 17. 5. 2024
Tento týden našim tématem byla vesnice a město. Povídali jsem si jaké jsou mezi nimi rozdíly a kdo bydlí ve vesnici nebo ve městě. Hlavním úkolem byla společná práce ve skupině jak pro malé tak i pro starší děti. Každá skupina dostala 5 k sobě slepených čtvrtek a museli kreslit město nebo vesnici. Obě skupiny pracovaly pečlivě a vystihly plno detailů. Hodně jsme se také zaměřovali na grafomotoriku a vizuomororiku. Po celý týden měly k dispozici plno omalovánek k tématu a dětem se líbily. Také jsme zahájili stavby domů a paneláků z lega a z magnetické stavebnice což děti moc bavilo. A jako každý týden jsme pravidelně cvičili a trénovali písničky ke konci školnímu roku na besídku pro rodiče.
6. 5. – 10. 5. 2024
Rozhovory o mamince, popis osoby, jak maminka vypadá, co má ráda, čím bych jí udělal radost
Výroba srdíčka (přáníčka pro maminku) stříhání, lepení, kresba – starší děti samostatná práce a mladší s dopomocí učitelky
Výroba srdíčka (přáníčka pro maminku) stříhání, lepení, kresba – starší děti samostatná práce a mladší s dopomocí učitelky
Seznámení s písní pro maminku „Dáreček“ a opakování písní „To se podaří“ a „Maminka“
Grafomotorické cvičení – umím nakreslit srdíčko – obtahování tvaru a vlastní dotvoření dle fantazie dětí
Cvičení s obručemi a pytlíčky – rozvoj obratnosti, mrštnosti, rychlosti a orientace v prostoru formou závodu družstev
29. 4. – 3. 5. 2024
V pondělí jsme zahájili ve školce Čarodějnice. Říkali jsme si proč je slavíme, odkud tento svátek pochází, co to znamená, co lidé běžně připravují a nebo naopak čemu se máme vyhnout. Připravili jsme čarodějnici ke školce aby nám hlídala vchod. V úterý jsem pro děti připravila Čarodějnické dopoledne za doprovodu – módní přehlídky v kostýmech, soutěží, ochutnávky lektvarů a různých dobrot a zakončili jsme to tancem. Samozřejmě nesměly chybět medaile a plno fotek pro rodiče. Čtvrtek byl plný domů z úterní noci a ze středečního volna. Na konci týdne jsme se pustili do tvoření lektvarů a někdo dodělával kouzelný klobouk. Zopakovali jsme písničky a zaklínadla a nezbývá nic jiného než se těšit na víkend.
22. 4. – 26. 4. 2024
Rozhovory s dětmi o domácích a hospodářských zvířatech a jejich mláďatech nad obrázky, řazení do kategorie “táta“, „máma“, „dítě“, některá zvířata děti znají, některá pouze z obrázků
Malování čuníka temperovou barvou – dle vzoru a schopností obrázek prasátka – udělat správný počet nohou, uší, očí, starší děti a předškoláci se zaměřením na detail
Zpěv písní se zvířecí tematikou: „Pejsek“, „Káčátka se batolí“, „Pásla ovečky“ a další…
Předškoláci a starší děti trénovaly pravo-levou orientaci – PL – „Kam běží kuřátko“ barevně odlišit pravou a levou stranu
Vystavení školní čarodějnice na čarodějnickou výzdobu obce
Výlet autobusem do Bratronic na koně – ukázka péče o koně (krmení, čištění boxů i koní a upozornění na bezpečné chování v jejich blízkosti) exkurze spojená s volným hraním na místním dětském hřišti
15. 4. – 19. 4. 2024
Grafomotorika: Výroba papouška a pandy + grafomotorické listy s počítáním a trénink rovné čáry a křivky.
Zpěv: ,,Pět minut v Africe „; ,,Sloník Toník“; ,,Máme rádi zvířata“.
Pobyt venku: Vycházky do lesa a pobyt venku na hřišti u školky díky hezkému počasí + pozorování náhlých změn počasí.
Smyslová hra: Říkanky s pohybem – ,,Opičí skákání“ ; ,,Koníčková“.
Hry a omalovánky k tématu.
8. 4. – 12. 4. 2024
V tomto týdnu jsme se podrobněji zaměřili i na poznávání hmyzu, který nám je nějakým způsobem nebezpečný – vyprávěli jsme si o klíšťatech, komárech, vosách, blechách a podobně, na vycházce jsme se setkali s Majkou fialovou – zástupcem jedovatých brouků a hned jsme tohoto setkání využili k poučení dětí
Děti si zahrály pohádku „Polámal se mraveneček“ – vystřídaly se v rolích
Vyrobily si motýla z ruličky od toaletního papíru
V rámci rozvoje předčtenářské gramotnosti předškoláci aktivně vyhledávali písmenka, která byla v názvu BERUŠKA
2. 4. – 5. 4. 2024
grafomotorika: Jízda tužkou, najdi kde bydlí berušky a včelky, výroba berušek, mravenců a motýla
zpěv: ,,Berušky“ ,, Broučkové“
pobyt venku: Pozorování jarních květin, první včelky, čmeláci a pozorujeme kam letí motýl
smyslová hra: ,, Berušky“ ,, Včeličková“
hry a omalovánky k tématu
25. 3. – 28. 3. 2024
Zdobení velikonočních perníčků cukrovou polevou a barevným sypáním
Barvení kraslic z vyfouknutých vajíček temperovou barvou, zdobení třpytkami
Velká výprava za velikonočním zajíčkem – sledování jeho stop do lesa a plnění úkolů, které tam pro děti připravil, v závěru nalezení pomlázky v podobě čokoládových zajíčků
Návštěva za jehňaty – exkurze na farmě u letošních oveček
Zpěv jarních a velikonočních písniček „Ben, ben“, „Velikonoční“, „Pomlázka“
Porovnávání větší a menší u malých dětí, předškoláci počítání 1-10
18. 3. – 22. 3. 2024
Grafomotorika: Vystřihni, poskládej a poté nalep Velikonoční obrázek. Vizuálně podobné obrázky; vybarvi správný počet.
Pobyt venku: Pozorování zajíce obecného a sledování lesních mravenců na procházce.
Smyslová hra: ,,Jarní rozcvička“
Hry a omalovánky k tématu
11. 2. – 15. 3. 2024
ukázka prvních jarních květin na obrázcích, rozhovory o květinách, některé jsou léčivé, některé zase jedovaté – pozorování květin při procházkách
seznámení a nácvik básničky „Konvalinka“ – zapamatování si krátkého texu
výroba obrázku „Sněženka“ – mozaika, tisk prstem „Kočičky“ – mladší děti
zpěv písní s jarní tematikou „Jaro“, „Petrklíč“, „Ptačí písnička“
grafomotorická cvičení – sluneční paprsky (šikmé čáry) – předškoláci
4. 3. – 8. 3. 2024
26. 2. – 1. 3. 2024
Rozhovory o typických znacích končící zimy, výroba ptáčka v zimní krajině
Zpěv písně „Přišla Morana“ a „Čáp jede v kočáře“
Práce s předškoláky – tvoření rýmů, určování, co se rýmuje a co se nerýmuje
Chůze ve vázaném zástupu PH „Mašinka“
Plánovaná aromaterapie se odkládá z důvodu velké nemocnosti dětí, termín bude upřesněn
19. 2. – 23. 2. 2024
Smyslová hra „míchám, míchám těsto…“
Grafomotorika „spirály“ – kuchař/kuchařka
PV „přišívání knoflíků a výroba šatů“
Zpěv písní „Zedník“, „Šili ševci“ a „Pec nám spadla“ – využití Orffových nástrojů (triangl a ozvučná dřívka)
Omalovánky a pexeso k tématu
12. 2. – 16. 2. 2024
Rozhovory s dětmi nad různými předměty denní potřeby, z jakého jsou materiálu, jaké mají vlastnosti – popis vlastními slovy
Pracovní listy – najdi všechno ze dřeva, třídění dle určité vlastnosti
Zpěv písně „Pec nám spadla“ a následné stavění pece z papírových cihliček
Ovečka – výroba ovčího kožíšku
Plavání – přihlášené děti
5. 2. – 9. 2. 2024
Pohybové hry „vitamin a bacil“, „baba rýma“ a „bolavý zoubek“
Nácvik písně „zoubky“ na melodizaci „prší, prší“
VV – „rozfoukávání bacilů barevnou tuší na základě představivosti“
Geometrické tvary, osvojování číselní osy
Prohlížení encyklopedie lidské tělo
PV – „oko“ – stříhání, lepení, důraz na čistotu při práci
Přihlášené děti plavecký kurz Medúza Kladno
29. 1. – 2. 2. 2024
Rozhovory nad obrázky, poznávání zvířat, co dělají zvířátka v zimě – jak jim můžeme pomoci – krmení
Výroba „Medvěd v brlohu“ – barvení temperou, stříhání, lepení – starší děti samostatná práce, mladší s dopomocí učitelky
Rozvoj jemné motoriky při básničce „Medvěd“ – ťukání a spojování prstíků dle určitého pravidla
Nácvik písně „Medvěd tančí“ a opakování písně „Hlad“ a „Do pelíšku“
Čtení dětem „Generace bez hranic“
První lekce plavecké výuky.
22. 1. – 26. 1. 2024
volný slovný projev – zážitky, představy „zimní radovánky a sporty“
zpěv zimních písní, opakování písně „borový sáně“
pantomima – zimní sporty a radovánky
pracovní činnost „brusle“
překážková dráha „jedeme na hory“
15. 1. – 19. 1. 2024
děti v průběhu hry třídily oblečení na zimní a letní, dále házely kostkou a popisovaly, jaké oblečení jim padlo, při logo chvilce tvořily slovní řetězec (rozvoj řečových dovedností i paměti)
vyráběly kulíška mozaikou, svetr vybarvovaly temperovými barvami dle vlastní fantazie, starší děti rovněž řešily oblékací sudoku
jak se správně oblékat trénovaly před vycházkou.
8. 1. – 12. 1. 2024
Rozklad symboliky zimy na slabiky, popisování děje obrázků zimy
Psychomotorické hry s padákem „mrzne“
Grafomotorika „sněhulák“ – uvolnění ruky, zápěstí
Nácvik písně „usnul vrabec za komínem“
Pracovní činnost „děšťové kapky“ – převlékání provázku, nácvik jemné motoriky
2. 2. – 5. 1. 2024
Děti si vyprávěly o zážitcích z Vánoc, o tom jaké dostaly dárky a jak si užily volna,
Poslechly si pohádku “Jak to bylo na tři krále”, vyráběly královskou korunu s pismenkem K, M nebo B, zpívaly si píseň “My tři králové”,
Ve dvojicích tančily jako dva mrazíci uličníci a trénovali tak spolupráci s kamarádem.
18. 12. – 22. 12. 2023
Děti si poslechly pohádku z cyklu Chaloupka na vršku, co se dělo o Vánoce a následně si samy vyprávěly o tom, jak doma tyto svátky slaví, jaké zvyky dodržují, …
Zazpívaly si koledy a pouštěly lodičky vyrobené ze skořápek ořechů,
Vybarvovaly si ozdobu na stromeček ze sádry a motáním z vlny si vyrobily vánoční stromeček
V tomto týdnu nechyběla ani předvánoční hostina a následná nadílka.
dopis Ježíškovi „co si přeji od Ježíška“ kresba tužkou
pracovní činnost „vánoční svíčka“
zpěv vánočních písní a koled
4. 12. – 8. 12. 2023
Mikulášská nadílka ve školce – děti zpívaly písničky a přednášely básničky za což dostaly dárečky od Mikuláše a anděla, někteří si domů odnesli i pytlík s uhlím jako speciální dárek od čerta
Výroba zimní krajinky – starší děti, výroba vánočního stromečku – zdobení – všechny děti ze školky
Dramatizace pohádky „O stromečku“ zapojení všech dětí v různých rolích lesních zvířátek
Hrátky se sněhem na zahradě i během vycházek – stavění sněhuláků, koulování i hod koulí na cíl, klouzání se na sněhu.
27. 11. – 1. 12. 2023
nácvik básně „Mik, Mik, Mikuláš“
pracovní činnost „Mikuláš a vánoční ozdoba“ – technika lepení a stříhání
pohybové hry „čertí kolo“ a „na čertovském trůně“
vycházka do zasněženého lesa, radovánky ve sněhu
grafomotorika „čertíci z krabičky“ – spirály, uvolnění ruky
nácvik písně „Mikulášek zvoní, cinká…“
20. 11. – 24. 11. 2023
vyprávění o nadcházejícím adventu, na co se děti těší
školení z Červeného kříže – ukázka jak si ošetřit základní poranění a jak se chovat
návštěva seniorů v Penzionu U Stromu – Generace bez hranic – zdobení šišek temperou a zpěv písní se zimní tématikou
zimní výzdoba oken a třídy
13. 11. – 16. 11. 2023
četba, poslech a společná reprodukce pohádek (klasické české pohádky)
dramatizace pohádek „O veliké řepě“ a „Stromeček“
pracovní činnost „Červená Karkulka“
výtvarná činnost „Perníková chaloupka“
taneční cvičení „ZUMBA“ ve školce
6. 11. – 10. 11. 2023
děti si vyprávěly o svátku Sv. Martina, naučily se písničku „Martin jede na koni“, počítali podkovy Martinova koníka a koníčka si také samy vyrobily
ve středu si užily kytarového koncertu
v lese si ze šišek vyráběly obrázky dle vlastní fantazie
30. 10. – 3. 11. 2023
Děti si poslechly pohádku „Jak to bylo na Dušičky“ a potom porovnávaly rozdíly mezi Halloweenem a Dušičkami, vyprávěly o vlastních zkušenostech, vyřezávání dýní, výprav a strašidelných lesích, o vzpomínkách na zesnulé…
Aromaterapie na téma „Rýma a rýmovník“ bavila děti v úterý dopoledne, vyrobily si ducha a zacvičily se šátkem
Halloweenskou párty si užily ve středu, zatančily si v maskách, soutěžily o drobné ceny
23. 10. – 27. 10. 2023
děti se měly možnost zapojit dramatizace pohádek „O stromečku a Boudo, budko“
hrály si pohybové hry „Na myšky, Na hlídače, Zajíček, Medvěd tančí“
opět se uskutečnila návštěva u seniorů – generace bez hranic.
16. 10. – 20. 10. 2023
děti si užily Šípkové aromaterapie
vyprávěly si o zvířátkách, která žijí v lese a na poli
vyrobily si lišku a zpívaly si o ní písničku „Běží liška k Táboru“
9. 10. – 13. 10. 2023
rozhovory nad obrázky o podzimním počasí
cvičení a tanečky ve dvojicích ,,Kapi kap“, bludiště, Vzal si mrak“
Generace bez hranic – setkání a společné tvoření se seniory v Penzionu U Stromu
2. 9. – 6. 10. 2023
pracovní činnost „výroba podzimního skřítka“
výtvarná činnost „tiskání listů“
logopedická chvilka, artikulační cvičení
procházka do lesa, hry s přírodním materiálem
25. 9. – 29. 9. 2023
praktická ukázka lesních plodů + sběr kaštanů, žaludů a bukvic
výroba ježečka z brambory zapichováním párátek
nácvik písně ,,Na houbách“
18. 9. – 22. 9. 2023
smyslové hry „ovoce, zelenina“ – poznávání dle vůně, chuti, tvaru…
grafomotorické cvičení „červík v jablíčku“ vedení tužky po vyznačení trase“
vycházka do lesa – chůze po nerovném terénu, slalom mezi šiškami
dramatizace pohádky „O veliké řepě“
pracovní činnost „Jablíčko“ – vybarvování a lepení na šablonu
11. 9. – 15. 9. 2023
V tomto týdnu děti blíže poznávaly své kamarády.
zahrály si hru „Kdo mě volá“ a poznávaly kamaráda podle hlasu
zabývaly se tím, kde kdo bydlí a vyprávěly si o svém domě, rodině
zpívaly si „Postavíme dům“ a další oblíbené písně, využily dětských hudebních nástrojů k doprovodu.