25. – 30. června “Hurá prázdniny – vodní svět”

Poslední týden školního roku byl plný zábavy. V pondělí měly děti ve školce poslední aromaterapii s paní Langerovou, vyprávěly si o bylinkách ze zahrádky – levanduli, meduňce, tymiánu… a v závěru setkání si vyráběly vonnou tyčinku, s možností volby vůně, která jim byla nejvíce příjemná. V úterý se po svačině vydaly starší děti na cestu autobusem do Družce, tam na ně čekali spoužáčci z místní školky a společně se zúčastnili tanečního vystoupení – zumby – tančili, soutěžili o odměny. Po zbytek týdne jsme se zbývali vodním světem – rybníky, potoky, řekami, zavítali jsme i do světa moří a oceánů. Hodně jsme se bavili o bezpečnosti u vody a všichni se již těšili na přicházející prázdniny. Přejeme všem klidný průběh a těšíme se na shledání v září.

13. – 17. června “Hurá na prázdniny”

Protože se blíží prázdniny, kdy děti tráví spoustu času na kole, v přírodě, u vody a na výletech, připomněli jsme si, jak pečovat o své zdraví a jak se chránit před úrazem. Povídali jsme si o tom, jak se chráníme před ostrým sluncem, jak se zachováme při setkání s nebezpečným hmyzem a zvířaty a že bez svolení dospělých nevkládáme nic do úst. Hovořili jsme také o možném nebezpečí, které v létě skrývá voda – koupání a kde jsou vhodná místa pro hry s míčem a jízdu na kole. Nezapomněli jsme si připomenout práci záchranných složek a čísla, na které se jim dovoláme. Při pobytu venku jsme se učili vnímat přírodu všemi smysly.   – typické znaky léta – louka plná kvítí, v lese rostou borůvky, jahody a houby.  Ve čtvrtek jsme se vydali na výlet do ZOO Olovnice.

13. – 17. června “Cestování”

Velkým zážitkem pro děti v tomto týdnu byla pondělní návštěva surikat ze ZOOPARKU ZÁJEZD. Děti byly poutavou formou seznámeny se životem těchto zvířat, zatímco páreček surikat objevoval zákoutí naší herny a prozkoumával okolí. V závěru ukázky si odvážné děti nakrmily surikaty červíkem a zájemci si je mohli pohladit. Na příští rok bychom si rádi domluvili ukázku plazů. Po zbytek týdne jsme se věnovali cestování. Některé děti už letos dovolenou stihly, ostatní si pamatují z loňska, takže bylo o čem vyprávět a kdo ještě nebyl, začíná se těšit. Ve čtvrtek si děti donesly občerstvení z domova, nakoupili jsme dobroty na jednohubky a čekalo nás tradiční rozloučení s předškoláky, kteří vykročí v září do nových škol. Děti si odnesly drobné dárky na památku, sovičky za ukončení předškoláckého projektu, kytičku a šerpu. Po předání dárků následovala hostina s přípitkem. Páteční dopoledne jsme si užili u rybníka v Žilině. Děti si daly svačinku v altánu, sledovaly rybáře jak loví ryby a cestou zpět si nasbíraly do pusy nebo do kelímku první borůvky. 

6. června – 10. června “Vesmír“

Tento týden jsme se vydali prozkoumávat vesmír. Hned v pondělí nám Paxi vyprávěl o Slunci a Sluneční soustavě (DVD pro předškoláky) . My jsme si po zhlédnutí tohoto krátkého filmu s nadšením povídali o všem, co se týká vesmíru. Dozvěděli jsme se také, proč se střídá noc a den, proč můžeme žít na naší planetě, kdo je to kosmonaut a jak se jmenoval první československý kosmonaut. V pohybových chvilkách jsme hráli Na planety (prostorová orientace, různé druhy chůze a běhu) a učili jsme se Pozdrav slunci  (hravé jógové cvičení) .Poslechli jsme si relaxační pohádku O Sluneční paní a k této pohádce jsme si vybarvili mandalu  Děkuji za slunce . Malé děti namalovaly sluníčka a ostatní děti rozfoukávaly barevné bubliny – Vesmír, kam pak dokreslily fixou rakety, kosmonauty, marťany. Starší děti procvičovaly orientaci na papíře – pracovní listy k tématu, stříhání – Let rakety a hledaly správnou cestu na Měsíc (labyrint).Ve středu nás navštívil fotograf. 

30. května – 3. června “Svátek dětí a letní sporty”

Na přelomu května a června jsme měli jako hlavní téma Svátek dětí a letní sporty. V pondělí do školky za dětmi dorazili herci Divadla V kufru s poučnou pohádkou “Kašpárek a princezna”, divadlo bylo velice zábavné, děti se mohly aktivně zapojit do představení a všem se to náramně líbilo. Ve školce jsme si také k oslavě dne dětí upekli bábovku, při pečení se všichni podíleli – připravovali těsto, vymazávali formu a potom jsme si zpestřili dopolední svačinku. Ve středu jsme hned brzy ráno vyrazili do Dolního Bezděkova na hřiště, setkali jsme se zde s dětmi ze školky z Družce, společně jsme si to užili a odměnou byla všem zmrzlina. Po zbytek týdne jsme si povídali o letních sportech, co děti zajímá, jaký sport si už děti zkusily nebo ho dělají pravidelně – jízdu na kole, plavání, tenis a podobně.

23. – 27. května “Město X vesnice”

Na konci května bylo tématem ve školce “Město X vesnice” děti se bavily ve školce o tom, kde bydlíme, jak to v naší vesnici vypadá, podívaly se i na to, že bydlíme v České republice, jak vypadá naše vlajka a jaký je náš státní symbol. Děti si vyslechly krátkou básničku o lvíčkovi se dvěma ocasy, který má bránit naši zemi. Po zbytek týdne jsme si malovali domečky, hráli na barevné domečky, stavěli chaloupky v lese a učili se píseň “Postavíme dům”. A došlo i na pohádku “Boudo, budko”, kde se mohly děti proměnit ve zvířátka a zahrát si různé role. V pátek jsme si udělali delší vycházku do Žiliny, kde si děti měly možnost pohrát u rybníka a moc se jim líbilo místní zázemí a vodník ze všeho nejvíc. V následujícím týdnu se budeme zabývat letními sporty, dnem dětí 🙂 a do školky dorazí divadlo, tak se děti můžou těšit na pohádku “Kašpárek a princezna” (hned v pondělí 30. května).

16. – 20. května “Dopravní prostředky a značky”

Ve druhé polovině května jsme pokračovali ve školce v dopravě. Více jsme se zajímali o dopravní prostředky a značky. Hráli jsme si pohybové hry na auta, letadla, lodě… Děti si zasoutěžily ve družstvech, právě jako dopravní prostředky. Opakovaly píseň “Auto” a učily se novou “Letadlo”. Ještě z minulého týdne jsme procvičovali, které prostředky patří na silnici, vodu a do vzduchu – zde si děti vyrobily společnou koláž. Starší děti zkusily skládáním papíru vyrobit lodičku, menší děti si ji hotovou pokreslily obrázky. V pátek nás čekala výprava do Žiliny na kozí farmu, děti viděly jak získáváme mléko a že se z něj vyrábí výborné kozí sýry :-) děkujeme za ukázku!!! V příštím týdnu bude tématem “Město a vesnice”.

9. – 13. května Co jezdí, létá, pluje

Tento týden patřil dopravě. Povídali jsme si o tradičních i netradičních (velbloud, kůň, slon) dopravních prostředcích a učili jsme se je třídit na základě společných znaků (kde se pohybují, účel). V pohybových činnostech jsme se zaměřili na různé druhy chůze a běhu, na hravé jógové cvičení (dvojitá loď, letadlo, výtah, kolo) a na rychlou reakci na zvukový a barevný signál (PH „Na barevná auta „a „Na semafor „).  Také jsme si zacvičili při písničkách s Míšou Růžičkovou (písničky k tématu). Seznamovali jsme se s některými dopravními značkami a se semaforem. Semafor jsme si vyrobili (malování, stříhání, lepení) a nakreslili si dopravní prostředek s naznačením jeho funkce. Malé děti postavily z kostek garáže pro auta a sestavily koleje pro mašinky. 

2. – 6. května “Když maminky mají svátek + moje rodina”

Na začátku května jsme se chystali na oslavu dne matek. Děti si vyprávěly o celé rodině, každý zkusil povědět něco o té svojí. Četli jsme si pohádku “Moje maminka”, říkali jsme si jaká naše maminka je, jak vypadá, jaké má vlastnosti a proč ji máme rádi. Potom si děti vyráběly přáníčka pro své maminky, pekly jim ze slaného těsta malý dáreček na památku a učily se písničku “Dárek” věnovanou právě maminkám. Úterní dopoledne nám opět zpestřila naše oblíbená Káťa Langerová s lípovou aromaterapií. Děti se o tomto pozoruhodném stromě dověděly spousty informací a při procházce si ho prohlížely uprostřed vesnice.

25. – 29. dubna ZOO – aneb týden v Africe,  Čáry, máry…..

„Čáry, máry, ententýky, poletíme do Afriky“ –  pomocí obrázků, encyklopedií a knížek jsme se dozvěděli co je Afrika, kde leží a jaká zvířátka tam žijí a kde tyto zvířátka můžeme vidět u nás (ZOO). Zvířátka jsme si výtvarně ztvárnili (malování vodovkami, otisky rukou s dokreslením detailů, lepení, vystřihování a modelování) a učili jsme se básničku Sloník. Při pohybových chvilkách jsme se v některá zvířátka i proměnili – motivační cvičení, hravé jógové cvičení a cvičení podle Míši Růžičkové. V pátek nás čekalo „Hledání pokladu čarodějnice Rózy“. Hned ráno jsme si vybarvili omalovánku čarodějnice, počítali jsme kolik má koček, myší a netopýrů, společně si převyprávěli pohádku „Perníková chaloupka“ a procvičili se v dějové posloupnosti (pracovní list). Po svačině  jsme se vydali hledat poklad. Než jsme ale poklad našli, plnili jsme úkoly, za jejichž splnění jsme si lepili do „Čarodějnické karty“ samolepky. I tento týden jsme do pohybových chvilek zařadili cvičení z projektu „Se Sokolem do života“, tentokráte to bylo cvičení s míčem.

19. – 22. dubna “Zvířata domácí a hospodářská”

V týdnu po Velikonocích jsme si vyprávěli ve školce o domácích a hospodářských zvířatech, říkali jsme si jaký je mezi nimi rozdíl, kde bydlí, jak je správně pojmenovat a také nás zajímalo, jaké vydávají zvuky. To děti znaly docela dobře a více si to zopakovaly při pohádce “O koťátku, které zapomnělo mňoukat” tu si nejprve poslechly a potom si ji samy v maskách zkusily zahrát. Prstovými barvami si vyrobily strakatou kočku domácí, starší děti i čuníka Boříka z “Poučné pohádky pro malá čuňátka”. V závěru týdne přišla na řadu pohádka “O slepičce Pepičce” a tím jsme ukončili blok zábavných pohádek od Jiřího Žáčka. V příštím týdnu nás čekají zvířata ze ZOO.

11. – 14. dubna  Pašijový týden ve školce

Tento týden jsme se dozvěděli, jaké jsou barevné dny Velikonoc a jaké zvyky se k nim pojí. A abychom lépe pochopili jejich význam, provázela nás těmito dny zvířátka ze statku. Na modré pondělí to byla slepička s neposednými kuřátky, na žluté úterý husička, které se líbily žluté pampelišky, na škaredou středu zajíček, který nám připravil spoustu úkolů, které jsme plnili při putování za pomlázkou a na zelený čtvrtek kravička, která se radovala z louky plné barevných kytiček. Každé z těchto zvířátek jsme si vyrobili otiskem ruky a dokreslením detailů. Zahráli jsme si PH „Kytička pro kravičku“ a zazávodili si s vajíčkem na lžíci. O každém zvířátku jsme si buď zazpívali písničku, zahráli si hru „Slovní řetězec“ nebo jsme potrápili svoje jazýčky při jazykolamu. Starší děti navíc hledaly rozdíly na obrázcích a přiřazovaly mláďata ke svým maminkám (pracovní listy). Velké poděkování patří rodičům za to, že dětem sladili oblečení do barvy daného dne. Se staršími dětmi jsme v úterý navštívili ZŠ v Žilině. Děti zde měly možnost prožít s prvňáčky hodinu plnou „učení a hraní „ a tak si vyzkoušet jaké je to být školákem. Na fotky z tohoto týdne se můžete podívat v galerii.

4. – 8. dubna “Velikonoce”

Na začátku dubna jsme se ve školce již připravovali na příchod Velikonoc. Přečetli jsme si pohádku o “Velikonočním vajíčku” a vyprávěli jsme si, jaké jsou symboly Velikonoc, některé byly zmíněné již v příběhu, na jiné si děti vzpomínaly z loňského roku. Vyfouknutá vajíčka jsme barvili na kraslice a ze skleniček jsme si vyráběli kuřátka a seli do nich osení. Některým dětem v pátek již vyrůstaly první zelené výhonky. 🙂 Učili jsme se velikonoční koledy a zpívali písně zaměřené na jarní svátky. V příštím týdnu budeme ještě v tomto tématu pokračovat a dětem chystáme “bojovku” s pomlázkou na konci.

28. března – 1. dubna  Co se skrývá v trávě

Tento týden jsme si připomněli, kdo všechno se na jaře skrývá v trávě. V pondělí jsme v trávě objevili berušku, počítali jsme  tečky  na jejím kabátku a zahráli si s ní na schovávanou „Kam se beruška schovala?“ (orientace v prostoru i na papíře). Další den jsme se dozvěděli, jak se  housenka přemění na motýla „Mája a motýl“ (zhlédnutí pohádky)  a  housenku jsme si výtvarně ztvárnili (stříhání, lepení + prstové barvy). Při poslechu pohádky „Ve včelím úle“ jsme  zjistili, jakou práci dá včeličkám vyrobit med. Včeličky jsme si namalovali, vystřihli a vyzdobili si s nimi chodbu. Na závěr týdne se z nás stali „Pilní mravenci „ a zdolávali jsme různé překážky (překážková dráha). A protože jsme celý týden procvičovali barvy, hráli jsme barevné pohybové hry, lepili papírovou koláž „Jaro“ a každý jsme si nalepili „Barvy radosti a smutku „ podle našeho vlastního cítění. Ve volných chvilkách jsme si nabarvili dřevěný košík, ozdobili si ho kytičkami, kuřátky a zajíčky a teď už se jen necháme překvapit, jakou pomlázku nám do ní zajíček o Velikonocích přinese.

21. – 25. března “Vítání jara – květiny”

Ve druhé polovině března jsme se definitivně rozloučili se zimou, z trávy na louce jsme si vyrobili symbolickou “Moranu”, pěkně jsme se s ní rozloučili a už jsme si po zbytek týdne užívali jen slunečných jarních dnů. Pozorovali jsme, jak se příroda postupně probouzí a ve školce jsme si malovali krásné obrázky kočiček, jarních kytiček, barevným klíčem jsme odemkli jaru bránu a ještě jsme si dali naklíčit kuličky hrášku a řeřichu (snad nám řeřicha vyroste a budeme si s ní v příštím týdnu zdobit svačinku). Pátek jsme si užili výletu autobusem do Bratronic, navštívili jsme stáj jezdeckých koní pana Kohouta. Maruška nám ukázala, jak se koně krmí a čistí, sedlají a potom jsme si užili místního dětského hřiště. V příštím týdnu se zaměříme na hmyz a co se děje v trávě 🙂

14. – 18. března Předjaří – zima se loučí, jaro je za vrátky

Při vycházkách jsme se přesvědčili, že jaro už je opravdu za vrátky (přímé pozorování přírody, objevování znaků jara  – pozorování jarních kytiček v zahrádkách, rašení pupenů na stromech a keřích, počasí, zpěv ptáků, první včelky …). Na vycházce jsme si také každý našli kamínek, na který jsme si ubrouskovou technikou nalepili berušku, motýlka nebo kytičku. Ve školce jsme se pomocí hudebně –  pohybové hry „Uvijeme věneček „ seznamovali s jarními kytičkami, procvičili jsme orientaci v prostoru a rychlou reakci na barevný signál při pohybové hře „ Na barevné kytičky „ a hráli si se slovy (názvy kytiček) – vytleskávání a určování počtu slabik. Zazpívali jsme si písničku „ Travička zelená“  (využití hudebních hraček, pohybové ztvárnění) a k této písničce jsme si namalovali obrázek jarní louky. A protože k jaru patří především sluníčko, tak jsme si ho ztvárnili hned několika  různými výtvarnými technikami (kresba s detaily, lepení, stříháni, skládání papíru, modelování) Sluníčka se nám moc povedla a tak  jsme si s nimi vyzdobili chodbu školky.

7. – 11. března “Konec zimy”

Na začátku března nás ve školce čekala další aromaterapie. Děti se seznamovaly tentokráte s vlastnostmi citrusů. Vyzkoušely si, jak voní citrón, mandarinka, pomeranč, udělaly si test, při kterém se snažily roztřídit vůně a přiřadit je k obrázku, ke kterému patří. Udělaly si ochutnávku, následně lisovaly vůni z mandarinkové kůry a nakonec si užily dramatizaci pohádky “O princezně Neroli”. Následující den byl také velmi nabitý, celý den jsme si připomínali svátek žen a pro maminky jsme vyráběli překrásná srdíčka z lásky, četli jsme si básničku a zpívali sváteční “Píseň pro maminku”. Po zbytek týdne jsme se zabývali rozdíly mezi zimou a jarem. Ukazovali jsme si je na obrázcích i venku v přírodě, pozorovali jsme změny v počasí, hledali jsme nové kytičky a rostlinky a vyprávěli si o mláďatech, která jsou dalším symbolem jara. V podobném duchu budeme ve školce ještě několik týdnů pokračovat.

28. 2. – 4.3. Řemesla a povolání

V tomto týdnu si děti prohlubovaly znalosti o práci dospělých, o významu a účelu jejich práce a seznamovaly se s využitím strojů při těchto pracích (kresba). Na některé profese jsme se zaměřili trochu více. Například na práci kominíka. Postavili jsme komíny z kostek, procvičovali jsme na nich základní pojmy označující velikost a starší děti ještě navíc ztvárnily komín na čtvrtku (stříhání papírových cihel a jejich lepení do předkresleného komína). Jiný den se z nás stali zedníci, kdy si starší děti postavily každý svůj dům – modelování  a  práce se špejlemi, při které si děti procvičily techniku měření, lámání špejlí a jejich lepení na čtvrtku. Také jsme si zahráli na švadlenu a ušili šaty pro svoji maminku (malé děti – omalovánka) a vyšívali vzory podle předlohy (starší děti –  pracovní listy, vedení stopy tužky). Ve středu jsme navštívili divadelní představení „Hurvínkův popletený víkend“. Děti tak měly možnost poznat prostředí loutkového divadla a prohlédnout si loutky, které jsou zde vystavené. Fotografie z této návštěvy naleznete ve fotogalerii. V pátek nás překvapilo počasí – napadl sníh a my si tak ještě mohli postavit sněhuláčka a pořádně se ve sněhu vydovádět.

21. – 25. února “Z čeho je co vyrobené”

V druhé polovině února nás ve školce zajímaly materiály kolem nás a z čeho jsou vyrobené předměty denní potřeby. K tomu jsme se samozřejmě zaměřili i na to, co se děje s použitými nebo rozbitými věcmi a jak funguje recyklace. Děti o tom hodně věděly. Na procházkách jsme si ukazovali barevné kontejnery na odpad a všímali si věcí, které do přírody nepatří – sáčky, krabičky od cigaret, plastové lahve a víčka, plechovky…V tomto týdnu jsme si užili další aromaterapii, tentokrát na téma “Růže”, to se dětem hodně líbilo a na závěr je mile překvapilo divadelní představení “O šípkové Růžence”, děkujeme paní Langerové a těšíme se na další setkání 🙂

14. – 18. února Poznáváme naše smysly

Tento týden jsme poznávali naše smysly. Chuť a čich – při hře  „Poznáš mě ?“ jsme rozpoznávali a určovali různé chutě potravin (hledání protikladů). Sluch – rozpoznávali jsme nejen zvuky, ale i slovní podněty … hry „ Šla babička do městečka“ a „Ozvěna“. Se staršími dětmi jsme také procvičovali sluchovou paměť (zapamatování si delší věty). Zrak  – „Co tu bylo, co tu není“ (Kimovy hry ) – při této hře jsme se snažili vyjmenovat co nejvíce věcí (obrázky i různé předměty), které si zapamatujeme, když se na ně po určitou dobu díváme. Starší děti se navíc snažily zapamatovat si i jejich pořadí a polohu. No a na závěr týdne jsme si nejen vyzkoušeli, zda dokážeme hmatem rozpoznat povrch věcí, ale také si na čtvrtku obkreslili svoje ruce a nalepili na ně knoflíčky, peříčka…. (měkké a tvrdé předměty).

7. – 11. února “Naše tělo a zdraví”

Začátkem února nás provázelo téma zaměřené na lidské tělo a to, jak o něj nejlépe pečovat, abychom byli všichni v dobré kondici a zdraví. Děti se seznamovaly s částmi lidského těla, ale také s tím, co se skrývá pod kůží – kostra, mozek, srdce, plíce a další důležité orgány. Z ruliček od toaletního papíru si vyrobily kostlivce, sledovaly pohádku (o Machovi a Šebestové jak v Kropáčkově žaludku likvidovali bacily), bacily si potom také výtvarně ztvárnily. Dále řešily, co je zdravé pro naše zuby a proč nás někdy bolí zub a samozřejmě si na návštěvu ordinace také zahrály. V příštím týdnu se budeme podrobněji zabývat lidskými smysly 🙂

31. ledna – 4.února Zvířátka a ptáčci v zimě

První týden v únoru jsme se v naší školce věnovali zvířátkům a ptáčkům v zimě. Učili jsme se zvířata poznávat a pojmenovávat (využití obrázků), řekli jsme si, jak se jim v zimě žije a jak jim můžeme pomáhat. Naučili jsme se básničku „Vraní zpráva“. Při hře s obrázky „ Kdo to ťuká na okénko „ jsme se dozvěděli, které ptáčky můžeme v zimě pozorovat u nás a kteří ptáčci odlétají do teplých krajin. V logopedických chvilkách („ Stojí, stojí ohrádka“) jsme procvičovali výslovnost, rytmizaci a určování počátečního písmenka ve slově. Výtvarně jsme ztvárnili spícího medvěda a ptáčka u krmítka. Procvičovali jsme počítání a porovnávání více x méně – „ Zobání“. Učili jsme se zpívat písničku „Bude zima, bude mráz“ (využití hudebních hraček) a v pohybových činnostech jsme se zaměřili na různé druhy chůze, běhů, skoků a poskoků. Při cvičení jsme se proměnili na zvířátka (motivační cvičení), která hledala stezky ke krmelci (překážková dráha). V tomto týdnu jsme si také zacvičili „Se sokolem do života „.

24. – 28. ledna “Zimní radovánky a sporty”

Na konci ledna bylo týdenním tématem “Zimní radovánky a sporty”, vzhledem k počasí si děti užily trochu sněhové nadílky alespoň z kraje týdne. V lese jsme si uspořádali turnaj v hodu do dálky sněhovou koulí, po zbytek týdne jsme si o sněhové zábavě pouze vyprávěli, ukazovali obrázky, zpívali a tvořili. Hodně jsme si přibližovali život Eskymáků, kteří tráví v zamrzlé oblasti celý život. O takovémhle způsobu života si děti poslechly Grónskou písničku. A při výtvarce ze sebe udělaly Eskymáčka v iglú pro rodiče. O zimních sportech jsme si bohužel tentokrát pouze vyprávěli a dávali si hádanky. Tento týden nás rovněž navštívila paní Langarová, která pro nás měla připravené velice zábavné dopoledne s heřmánkovou aromaterapií, děti si mimo jiné poslechly pohádku o krtkovi, jak hledal zázračnou bylinku, ochutnaly heřmánkový čaj, vyrobily si voňavou dekoraci. Již se těšíme na další setkání. 🙂

17. – 21. ledna  Co si v zimě oblékáme

O tom, jak se máme oblékat v zimě, jsme si povídali celý tento týden. Hned v pondělí jsme rozlišovali letní a zimní oblečení, určovali jsme, které oblečení se hodí pro dívky a které pro chlapce (obrázky, pracovní listy). Poslechli jsme si pohádku O ztracené rukavičce a pohádku si zahráli. U této pohádky jsme procvičovali dějovou posloupnost a rukavičku jsme si namalovali (využití široké palety barev – prstové barvy, malé děti si do rukavičky otiskly svoji ručičku, starší děti dokreslovali špejlí a tuší detaily). Naučili jsme se básničku Rukavice, zpívali jsme si písničky se zimní tematikou (spojování zpěvu s rytmizací, s hrou na tělo a hrou na dětské hudební hračky – využití při pohybových chvilkách) a celý týden jsme při hře „Kuba řekl“ trénovali změny poloh a jejich názvy. Také jsme plnili další úkoly z projektu „Se sokolem do života.

10. – 14. ledna “Zimní počasí a změny v přírodě”

Ve druhém lednovém týdnu jsme si ve školce vyprávěli o typickém zimním počasí a dokonce nás mrazivé dny provázely celým týdnem. Většinu času si děti vyráběly sněhuláky a sněhové vločky různými způsoby, učily se píseň “Pořádná zima” a hodně času trávily hrou v lese, honičkami, házením na cíl, schovávanou, ale i oblíbeným stavěním domečků. Často jsme si říkali o nebezpečí, které v zimě hrozí, např.: nastydnutí, uklouznutí na namrzlé silnici apod.

Paní Zima, tradice Tří králů – 3. – 7. ledna

Tento týden jsme začali vyprávěním zážitků z vánočních svátků. Každé z dětí tak mělo možnost povědět svým kamarádům, co mu přinesl Ježíšek (rozvoj souvislého vyjadřování). Ve čtvrtek děti shlédly epizodu „ Jak to bylo na Tři krále„ (Chaloupka na vršku) a seznámily se tak s tradicí svátku Tří králů (doplněno výtvarným ztvárněním Tří králů). Učili jsme se básničky Modrá a bílá (+ výtvarné ztvárnění – hra s barvou), Sněhuláček panáček (+ grafomotorické cvičení) a písničku Mrazík (využití hudebních hraček). Při pohybových činnostech jsme hráli hry Na mrazíky, Na meluzínu, Na ledové sochy a Na ledovou kru. Na sněhuláčcích jsme si procvičovali číselnou řadu a dějovou posloupnost (pracovní listy). A jelikož nám tento týden přálo počasí a napadlo nám alespoň trochu sněhu, měli jsme možnost užít si sníh při pobytu venku (hrátky se sněhem, házení koulemi na cíl, tvoření stop a cestiček ve sněhu).

20. – 23. prosince  Čekání na Ježíška s pohádkou

Předvánoční čas je pro děti snad tím  nejkrásnějším  časem v roce – je to čas splněných přání. Děti jsou nejen natěšené na všechna ta překvapení, která je čekají pod vánočním stromečkem, ale především jsou nedočkavé a stále opakují jednu a tu samou otázku „Kdy už přijde Ježíšek?“ Ve školce jsme se pomocí pohádek „ O vánoční hvězdě“ a „ Nadílka“ dětem to nekonečné čekáni snažili alespoň trošičku zpříjemnit. Také jsme si prstovými barvami namalovali vánoční stromeček, učili se vánoční básničky a vyzkoušeli jsme si, kudy chodí Ježíšek (překážková dráha). Nezapomněli jsme ani na zvířátka v lese a odnesli jsme jim jablíčka. Jeden den nás také navštívila paní Langerová s celoročním projektem aromaterapie, která byla tentokráte zaměřena na jehličnany. Klidné a pohodové vánoční svátky.

13. – 17. prosince “Přicházejí Vánoce”

V polovině prosince již dětské těšení nebralo konce, každý den jsme počítali kolikrát se ještě vyspíme do příchodu tolik očekávaného Ježíška. Děti si ještě stačily vyrobit několik dárečků pro rodiče a příbuzné, zpívaly a poslouchaly koledy, vyprávěly si o tradicích a zvycích – některé si samy vyzkoušely (překrajovaly jablíčko a hledaly hvězdičku, děvčata si zkusila hodit střevícem 🙂 a pouštěly skořápkové lodičky, kam asi poplují… Uspořádali jsme si předvánoční hostinu včetně výroby vlastního občerstvení a následovala školní nadílka. Jedna z našich výprav směřovala do Žiliny, kde se děti mohly pokochat překrásným betlémem, pohladily si kozičky v chlévě a také se zde vyfotily (což můžete vidět v galerii).

6. – 10. prosince  Pečeme perníčky

V pondělí zavítal do naší školky Mikuláš, a protože v naší školce nemáme žádné zlobivé děti, nadílku od něho dostali úplně všichni. Jinak tento týden byl doslova provoněný perníkovým kořením. Upekli jsme si perníčky, poslechli  si veršovanou pohádku Perníková chaloupka (rozpoznávání dobra a zla) a zahráli si na perníkáře (modelování). Při pohybových chvilkách jsme využili papírové koule, které jsme si vytvořili (jemná motorika ) – hod na cíl, běh s koulí, koulení daným směrem. Procvičovali jsme počítání, geometrické tvary a barvy (pracovní listy, manipulace s předměty, využití obrázků) – pečeme perníčky. Naučili jsme se koledu Koza rohatá a v pátek si rozsvítili třetí adventní svíčku. Celý týden jsme ve volných chvilkách vyráběli vánoční dárky. 

29. listopadu – 3. prosince “Mikuláš a čert přinášejí zimní čas”

V tomto týdnu jsme pokračovali v přípravách na příchod Mikuláše. Nejprve si děti ozdobily stromeček, vyráběly andílky v hvězdičce, zdobily si pestrobarevné svícínky a vytvořily si vánoční přáníčka. Celým týdnem nás provázely koledy, četli jsme si pohádku “Jak to bylo na Mikuláše”, hráli jsme si na andělíčky nebo tančili jako čertíci, čertovská honička s kradením ocásků děti velmi pobavila. V pondělí nás čeká mikulášská nadílka 🙂

22. – 26. listopadu Mikuláš a čert přinášejí zimní čas

Konec listopadu patřil přípravám na příchod Mikuláše a čerta. Vyrobili jsme si čertíky, Mikuláše a peklo s pekelným ohněm (otisky bublinkové folie a rukou, stříhání a lepení). Zahráli jsme si Na Blekoty a Mekoty (gymnastika mluvidel a jazykové hrátky). Při pohybových chvilkách jsme napodobovali předvedené pohyby „ Co dělají čerti v pekle „ , zacvičili si s bramborou (rozlišování vpravo –  vlevo na vlastním těle) a pomocí čertího proutku vymýšleli, v co všechno se můžou čerti změnit. Povídali jsme si o špatném chování, všechny tyto špatnosti jsme načmárali na papír, ten jsme pak zmuchlali a odložili do čertovského pytle „ Já už budu hodný „. Společně jsme si četli malovanou pohádku „ Čert a Káča“ ,vybarvili si omalovánku a starší děti hledali cestu z pekla (řešení labyrintu). V pátek jsme zahájili Advent poslechem vánočních koled, zapálením první svíčky a poslechem příběhu „ Čtyři svíce „. 

15. – 19. listopadu “Z pohádky do pohádky”

V polovině listopadu jsme se věnovali pohádkám. Kromě běžných činností ve školce, nás opět v pondělí navštívila paní Langerová a děti si tak mohly užít Aromaterapie s medvídky Koala, která byla tentokrát zaměřena na eukalyptus, tato setkání děti vždy velice baví. V průběhu týdne děti poslouchaly pohádky a potom následovalo tvořeníčko, vyrobily si Večerníčka a jako společná práce vznikl devítihlavý drak na výzdobu šatny. Pro navození předvánoční atmosféry jsme si udělali v pátek výlet do Žiliny na Vánoční výstavu, i to dětem udělalo radost a již se začínají těšit na přicházející svátky. Také “Mikuláš, čert a anděl” nás budou ve školce provázet v nadcházejících dvou týdnech. Hezký konec listopadu.

8. – 12. listopadu Barvy podzimu – červená, zelená, hnědá a žlutá

Celý týden jsme si hráli s barvičkami podzimu. První den nám paní učitelka vyprávěla pohádku „O moudrých dubech a nafoukaném větru“ (žlutá barva). Dozvěděli jsme se, proč dubům neopadávají všechny listy, omalovánku dubu jsme si vybarvili a domluvili se, že mu každý den nalepíme jeden barevný lístek. Další den jsme si vyprávěli pohádku „ O třech medvědech „ (hnědá barva), společně jsme vymýšleli konec pohádky a medvěda jsme si namalovali – starší děti vodovkami, malé děti prstovými barvami. Ve středu jsme si hráli s písničkou Červený šáteček (červená barva) – spojování zpěvu s rytmizací, hrou na tělo, na dětské hudební hračky, pohybem v prostoru. V pátek jsme se proměnili na Budulínky (zelená barva) a počítali jsme hrášek – osvojování číselné řady tak, aby děti chápaly číslo jako počet prvků jakékoliv skupiny. Nezapomněli jsme ani na legendu o sv. Martinovi – výroba koně (inkoust + zmizík, procvičování uzlíků – hříva).

1. – 5. listopadu “Zvířata v lese a na poli”

Tématem na začátku listopadu byla “Zvířata v lese a na poli”. Na začátku týdne si děti vybíraly obrázky volně žijících zvířat, vyprávěly si o tom, kde žijí, zda už některé z nich v přírodě viděly, čím se zvířata živí a jak tráví zimu. Děti sledovaly pohádku „O Budulínkovi“ a poté si samy vyráběly lišku s liščetem z barevných listů, které si předem vylisovaly. Opakovaly si píseň a taneček “Myška tanečnice“. Ve čtvrtek si děti poslechly pohádku “Boudo, budko”, kterou si následně měly možnost i zahrát. Při procházkách hledaly v lese vhodná místa pro pelíšky pro zajíce a srnky, na poli zkoumaly myší díry a pozorovaly dravce, kteří tu na myšky číhali. V pátek si celá školka vyrazila na výlet do Družce. Navštívili jsme tam naše kamarády a společně si užili představení (Preventivní program) zaměřený na dopravní výchovu. Děkujeme za odvoz místním hasičům!!!

25. – 29. října Halloween a svátek Dušičky

Tento týden naší školku navštívilo strašidýlko Famfulínek. Vyprávělo nám o strašidelném hradě, kde žije se svými kamarády netopýry. Vysvětlilo nám, co znamená slovo Halloween a Dušičky a proč se vyřezávají dýně a dávají se do nich svíčky. Naučilo nás pohybovou hru „Na línou dýni „ a ukázalo nám, jak se tancuje netopýří tanec (cvičení s papírovými stuhami). My jsme mu na oplátku namalovali dýně, vyrobili papírové netopýry s našimi portréty, z perníkového těsta upekli strašidýlka a vydlabali dýně. Strašidýlko nás za odměnu obdarovalo halloweenskými cukrovinkami. Také jsme plnili další úkoly z projektu „Se sokolem do života“.

18. – 22. října Podzim v lese

V druhé polovině října jsme pokračovali s tématem “Podzim v lese”. Hned v pondělí dopoledne nás čekalo úvodní setkání s aromaterapií. Jedná se o celoroční projekt s devíti setkáními na různé motivy. Toto první mělo název “Voňavý svět” a bylo zaměřené na vnímání a smysly. V následujících měsících nás čekají např.: Jehličnany, Citrusy a podobně. Po zbytek týdne jsme si vyprávěli více o podzimu v lese, nejvíce nás zajímali houby. Děti vyráběly muchomůrky, učily se básničku “Bedla” a o tom, že některé houby jsou jedlé a jiné nebezpečné – jedovaté, se dověděly v písničce “Na houbách”, kterou se učily za doprovodu klavíru a Orffových hudebních nástrojů.

11. – 15. října Podzim v lese

Tento týden jsme se začali věnovat stromům a keřům, které můžeme vidět v lese a poblíž lesa. Ať už ve třídě (obrázky, knihy), tak i při vycházkách, jsme sledovali, jaké jsou rozdíly mezi stromy jehličnatými a listnatými. Říkali jsme si, které stromy opadávají a které ne, jaké jsou jejich plody, čím jsou stromy užitečné a jak se o ně můžeme starat. Stromy jsme modelovali, malovali a při skupinové práci je lepili z vytrhaného papíru. Malé děti zvládly listí na stromě a šípky na keři (prstové barvy).  Z hravého jógového cvičení jsme zařadili polohu „Strom“(rovnováha), naučili jsme se taneček „Pojďte holky do oborky…“  a seznámili se s říkankou „Zamykám, zamykám les…“ ( slabikování ) . Celým týdnem nás provázel skřítek Podzimníček, kterého jsme výtvarně ztvárnili (otisk listů + dokreslení detailů). Starší děti se ještě při počítáni oříšků seznamovaly s čísly (pracovní listy). V úterý starší děti navštívily divadelní představení „Dlouhý, Široký a Bystrozraký“.

4. – 8. října ,,Podzim na poli”

Dalším tématem ve školce byl podzim na poli. Děti si celý týden vyprávěly o tom, co můžeme na podzim sklízet za plodiny. Využili jsme obrázků, které si děti dávaly a dále třídily na magnetické tabuli a potom o každém druhu mohly více hovořit. Vyráběli jsme pytel plný brambor, potom jsme brambory počítali v pracovním listě a zpívali si píseň o Jankovi. Po přečtení pohádky “O veliké řepě” měly děti možnost stát se herci a zahrát si pohádku samy. Počasí nám tento týden také přálo, takže jsme si užívali pobytu v lese a okolí. Děti si zkusily zahrát hru “Honzo vstávej”, skákaly panáka, kterého si předem nakreslily křídou na zem a v lese postavily z klacíků a šišek pěkný domeček.

27. září – 1. října ,,Podzim v zahradě“

Tento týdne jsme si povídali o práci zahradníka (využití obrázků u magnetické tabule) a co všechno může mít na zahradě (přiřazování obrázků stromů a jejich plodů ) . Učili jsme se básničky „ Vezmi žlutou tužku „ a „ Jablíčko „ (rytmizace, rozklad slov, hra na tělo ) ,zacvičili si s malými míčky „ Jablíčkování „ a při nácviku písničky „ Měla babka „ jsme se učili tancovat mazurku. Také jsme tak trošku zavařovali kompot (práce s barvou a jablíčkovými tiskátky). Jablíčka jsme také vybarvovali, starší děti si je i vystřihla. Ve čtvrtek se z nás stali cukráři a každý z nás si upekl svůj malý štrúdlík . A protože nám stále ještě přálo počasí a svítilo sluníčko, využili jsme školní zahradu s pískovištěm ke hrám a sportovním aktivitám.

20. – 24. září “Barevný podzim přichází”

Ve druhé polovině září si hrály děti ve školce s barvami, vyprávěly si o tom, co se v přírodě s přicházejícím podzimem mění – změny v počasí + teplejší oblékání, různé chování zvířat – stěhovaví ptáci odlétají do teplých krajin a jiná zvířata si pomalu chystají zásoby na zimu, jaká nás čeká podzimní zábava např.: pouštění draků, sbírání hub v lese a sklizeň ovoce a zeleniny. Všichni si vyrobili ježečka a podzimního skřítka (stejnými skřítky jsme si vyzdobili také okna školy). Zpívali jsme si píseň “Vzal si mrak” a zatančili jsme si k tomu jednoduchý taneček, který děti velice bavil. Proběhli jsme se při pohybových hrách o zajíčcích a myškách. Podzimní tematikou se budeme se školce zabývat i v následujících týdnech.

13.– 17.září  Hrajeme si s větrem – počasí

V tomto týdnu jsme se věnovali počasí. Při vycházkách jsme pozorovali oblohu, všímali si změn v přírodě a tyto změny jsme komentovali. Říkali jsme si, jak počasí přizpůsobíme své oblečení –  rozlišovali jsme pocit chladu a tepla. Při básničkách „ Leze, leze brouk „, „ Vítr „ a „ Dešťové kapičky“ jsme se učili pohybovat podle pokynů a nápodoby. Také jsme  procvičovali  různé druhy běhu při motivačním cvičení „ Na počasí „. Při výtvarných chvilkách jsme si hráli s barevnou skvrnou – malé děti barvu roztíraly prstíkem a  dřívkem , starší děti ji rozfoukávaly brčkem. Vytrhávali jsme tenké proužky papíru ( déšť ) a nalepovali je na papír. A protože nám letos začalo Babí léto o něco dříve, řekli jsme si proč tento název, vyrobili jsme si z papírové ruličky pavoučka a tiskli jen na pavučinu. Starší děti si při vybarvování dešťových kapiček procvičili počítání do 5.

6.- 10. září „Spolu ve školce“

Druhý týden v měsíci září pokračovalo ve školce téma „Spolu ve školce“. Nové děti si postupně zvykají na nový režim, dětský kolektiv i dospělé a odloučení od rodičů. Zvládají to velmi dobře a doufáme, že se to bude ještě zlepšovat. Nováčci se postupně zapojují do různých činností a starší děti jim v tom jsou velkou oporou, zkusili si krátká cvičení, malování a objevovali neznámé hry a hračky. Předškoláci začínají s projektem „Sovičky na cestě do školy“, který je přípravou na první třídu a procvičují si zde veškeré dovednosti potřebné pro vstup do školy.
Foto z vycházky starších dětí do lesa.

1. – 3. září Hurá do školky

Začátek školního roku jsme začali s úsměvem na tváři :-). Opravdu toho bylo hodně, co jsme o prázdninách zažili a chtěli se o tyto zážitky podělit se svými kamarády (povídání, kreslení …). A protože do školky přišly i nové děti, bylo na nás starších pomoci jim zapojit se do dění ve školce. Že se nám to podařilo, svědčí fakt, že se vše obešlo bez jediné slzičky.