28. listopadu – 3. prosince “Mikuláš a čert přinášejí zimní čas”

Na přelomu listopadu a prosince jsme se ve školce začali připravovat na příchod Mikuláše. Nejprve jsme si vyprávěli o zážitcích z předchozího víkendu, kdy téměř všichni již byli na zahájení Adventu a rozsvěcení stromu, někteří již dokonce na Mikulášské nadílce. V průběhu týdne jsme si vyráběli čertíky, andělíčky, zpívali čertovské písničky, tančili čertovské tanečky a také trénovali koledy na besídku. V úterý starší děti odjely na dopolední výlet do Čabárny na výchovně vzdělávací program “Cesta jablíčka”. Ve středu jsme prodloužili vycházku, Kristýnka nás pozvala do Žiliny, děti si zde měly možnost prohlédnout “Betlém” a hned porovnávaly, jak vypadal loni a co se zde změnilo. Velice se jim líbili králíčci. Na Mikuláše se budeme těšit až do pondělí. To starší děti mají naplánovaný výlet do muzea čertů v Úštěku, mladší si užijí nadílku ve školce.

21. – 25.listopadu Zima nastává, přichází advent 

Shlédnutí pohádky z mechu a kapradí „Kterak seřídili hodiny s jednou ručičkou „předcházelo společnému povídání o nastávající zimě, o tom, co se děje s přírodou a jak se střídají roční období. Následně jsme třídili obrázky (jednotlivé měsíce) do čtyř ročních období – pracovní listy. Při druhé pohádce „O perníkové chaloupce „jsme si procvičili geometrické tvary a barvy. Pohádku jsme si také zahráli. Pátek patřil pohádce „Čert a Káča „-poslech, omalovánky, hledání obrázků se začínajícím písmenkem „č “, hledání rozdílů (pracovní listy). A protože v neděli začíná advent, tak jsme si společně vyzdobili naši školku, vyrobili jsme si adventní kalendáře a adventní věnce. Řekli jsme si, co je to advent a jaké činnosti a tradice k adventu patří. No a jelikož se nejvíce těšíme na Vánoce, tak každý z nás vyslovil nahlas přání, jaký dáreček si od Ježíška přeje. Celý týden jsme cvičili při říkankách, básničkách a písničkách se zimní tématikou – hra na tělo, udržení rytmu, koordinace a pohybová paměť (nácvik na vánoční besídku).Na závěr týdne jsme si  při poslechu vánočních koled rozsvítili první svíčku.

14. – 18. listopadu „Z pohádky do pohádky“

V polovině listopadu jsme ve školce pokračovali v pohádkovém tématu. Děti měly možnost si vybrat pohádku, kterou si potom poslechly a následně s ní dál pracovaly. Na pondělí nám vyšel Otesánek, po poslechu pohádky děti vyprávěly, co si zapamatovaly a na závěr si na koberci postavily figurku Otesánka a celé břicho mu postupně naplnily různými druhy potravin z obchodu, zvířaty z farmy i ZOO. Další pohádky měly společného záporného hrdinu a to vlka. Jednou to byla Červená Karkulka, potom Neposlušná kůzlátka. S kůzlaty si děti zkusily pohádku dvakrát zahrát se zvířecími čepičkami a samy vybíraly konec pohádky – jednou byla kůzlata rozumná a v druhé hře vlkovi otevřela. Následně jsme si povídali o nebezpečí, která hrozí i v reálném životě. V průběhu týdne děti vytvářely pohádkové sudoku, vyráběly zubatého vlka, hledaly cestičku pro Karkulku, poslouchaly písně z pohádek, dávaly si pohádkové hádanky,…

7. listopadu – 11. listopadu “Svět pohádek”

Tento týden jsme se vydali do světa pohádek. Hned v pondělí jsme poznávali podle obrázků pohádky a pohádkové postavičky z večerníčka a pohybově jsme se snažili tyto postavičky napodobit. Poslechli jsme si písničku o Večerníčkovi, povídali jsme si o něm, kdo to je, co nosí na hlavě a jaká je jeho cesta, než se ukloní a řekne dětem „Dobrý večer „– děti si vybarvily omalovánku Večerníčka a učily se skládat papírovou čepici dle slovní instrukce. Další den jsme si vyprávěli pohádku „O vlku a třech čunících“. Domeček z cihel jsme postavili nejen z kostek, ale také jsme si ho nalepili na papír, no a domeček z klacíků jsme si postavili přímo v lese. Při pohádce“ O koťátku, co zapomnělo mňoukat“ jsme se proměnili v herce a pohádku si zahráli. Na závěr jsme se seznámili s veršovanými pohádkami od Františka Hrubína, a protože se nám nejvíce líbila ta „O Červené Karkulce, tak jsme si s ní trochu víc pohráli (rytmizace, hra na tělo, hra na hudební hračky) a učili se ji nazpaměť. V pátek jsme se seznámili s legendou o svatém Martinovi.

31. října – 4. listopadu “Halloween x Dušičky + Zvířata v lese a na poli”

Začátkem týdne jsme si ve školce vyprávěli o svátku “Halloween” a “Dušičky”. Děti toho již hodně věděly, některé byly rozsvítit svíčku na hřbitově a vzpomínaly na staré babičky a dědečky. Ve školce se naučily písničku o pěti dýních, vyrobily si dýně s různými obličeji, lepily si dýně z barevného krepového papíru, udělaly si pavoučí síť každý se svým pavoučkem. V půlce týdne děti zaujal kytarový koncert, při kterém měly možnost si zatančit, zazpívat a dovědět se více o tomto nástroji. Koncem týdne jsme si hráli na zvířata z lesa a polí. Zvířátka se nám promítla nejen do pohybových her – zajíček, liška, ježek,… zpívali jsme si o nich písničky, učili se básničky, lepili medvěda z částí. V lese skákali do dálky jako zajíci, běhali mezi stromy jako veverky a odpočívali jako medvědi. Příštím tématem budou “Pohádky”.

24. – 27. října “Barevný svět podzimu”

V pondělí nás poprvé v tomto školním roce čekala aromaterapie, tentokráte na téma eukalyptus. Jako vždy to byla hodina povídání, výtvarné činnosti, pohybu a vůní. Zbytek týdne patřil barvám podzimu.  V úterý jsme si přečetli pohádku „O moudrých dubech a nafoukaném větru“ – hnědá barva. Zelená barva patřila Budulínkovi, kterému jsme pomáhali počítat hrášek. Červenou barvu jsme si připomněli v písničce „Červený šátečku“ a žlutou barvu mají děti spojenou jak jinak než se sluníčkem, které nás celý týden doprovázelo na vycházkách do lesa. Vybarvili jsme si dub a otiskli mu barevné listy a pomocí rozfoukávání barvy a otisku prstů si výtvarně ztvárnili šípkový keř.

17. – 21. října “Podzimní počasí – co umí vítr, déšť – draci”

V druhé polovině října se nám počasí opravdu ukázalo v mnoha podobách, užili jsme si několik dní sluníčka a relativního tepla, ale přišlo ochlazení, déšť, dokonce i bouřka a o mlhu po ránu také nebyla nouze. Hned v pondělí se skupina starších dětí vypravila na cestu do Bělče na vystoupení kouzelníků Kellnerových. Spojili jsme se tam s dětmi z místní školky a představení si společně užili. Po zbytek týdne jsme si ve školce vyprávěli o počasí, učili se básničky, písničky a tanečky, malovali jsme draky a četli si pohádku o “Rozmazlené hrušce”. Na vycházkách jsme stále objevovali velké množství hub a doufali, že místo deště přijde vítr, abychom si aspoň na konci týdne mohli pustit opravdového draka na poli. V příštím týdnu si budeme povídat o barvách podzimu.

10. – 14. října „Podzim na poli a v lese“

Hned v pondělí nás navštívil skřítek Podzimníček a vyprávěl nám o tom, jak to vypadá v lese na podzim –děti se dozvěděly, které stromy opadávají a které ne, jaké jsou rozdíly mezi listnatými a jehličnatými stromy, jaká zvířátka žijí v lese a která z nich se ukládají k zimnímu spánku. Skřítka Podzimníčka jsme si nakreslili, no a ze zvířátek to u dětí vyhrál medvěd – některé děti ho nakreslily pastelkami, jiné pracovali s barvou, všem se ale moc povedl. U básničky „Zamykám, zamykám les…“ jsme procvičovali rytmizaci, slabikování a určování začátečního písmenka. V pohybových chvilkách jsme se proměňovali na zvířátka a při písničkách a říkadlech jsme napodobovali jejich pohyb. Také jsme trénovali rovnováhu – „Strom „(hravé jógové cvičení) a využili jsme sluníčkového počasí k pohybovým hrám venku. A jaké plodiny se sklízí na podzim na poli? O tom nám skřítek také vyprávěl a my jsme mu na oplátku zahráli pohádku „O řepě „. Na této pohádce jsme procvičovali dějovou posloupnost a učili se správně užívat termíny: první, poslední, před, za …. Na závěr jsme si vyrobili traktor – no, vlastně jsme vystřihovali geometrické tvary a z nich jsme si traktor nalepili.
Projekt „Se zvířátky do školy „– skládali jsme papír dle instrukcí – domeček.

3. – 7. října „Plody podzimu“

Začátkem října nás provází téma „Plody podzimu“ a ve školce jsme si vyprávěli o tom, co můžeme nalézt na zahradách, polích i v lese. Děti vyrobily mozaikovou technikou hrušku, počítaly žaludy a houby na pracovním listě, navlékaly si „korále“ z jeřabin, otiskly z bramborových tiskátek pytel plný brambor. Naučili jsme se píseň „Na houbách“ a „Podzimní ježkování“. V úterý byly děti poučeny o bezpečném chování a samy si zkoušely varianty ošetření nejrůznějších zranění od zalepení prstíčku až po zavázání rozbitého kolínka nebo hlavy. Přednáška o poskytování první pomoci od Červeného kříže byla pro děti velice zábavná hlavně proto, že každé ošetření bylo namotivováno nějakou známou pohádkou. Více uvidíte ve fotogalerii. 

26. – 30. září „Změny v přírodě na podzim – houfování ptáčků, houby“

V tomto týdnu jsme si povídali o vlaštovce a čápovi – jak vypadají, čím se živí, kde je můžeme vidět a proč na podzim odlétají do teplých krajin. Namalovali jsme vlaštovičky jak se houfují na drátech, čápa jsme vystřihli a nalepili do hnízda na komín (zdokonalování techniky stříhání a lepení), také jsme procvičovali číselnou řadu „Počítání čápů“, určovali množství (více x méně) a řadili obrázky podle velikosti od nejmenšího po největší . V druhé polovině týdne jsme si povídali o houbách, namalovali jsme si mochomůrku a postavili si z dřevěné stavebnice les i s houbičkami. Při pohybových chvilkách jsme se zaměřili na různé druhy chůze a běhu – PH „Na čápa“, „Na ptáčky v hnízdech“ a „Na houbičky“. Při vycházkách jsme si všímali změn počasí – déšť, vítr, černé mraky, pozorovali jsme, jak si vítr pohrává s barevnými listy na stromech a pozorovali jsme, jak se celá příroda díky těmto změnám mění. 

19. – 23. září “Změny v přírodě na podzim”

Na konci tohoto týdne došlo ke změně ročního období a to nás v těchto týdnech nejvíce zajímá. Ve školce jsme si vyprávěli o rozdílech mezi létem a podzimem (nezapomněli jsme si připomenout ani zbylá dvě roční období a co je pro ně typické). Vyprávěli jsme si o změnách v přírodě, malovali a vyráběli jsme obrázky deštníků různými technikami (prstové barvy, tisk houbičkou). Malé děti zpívaly písničku “Prší, prší” a větší se naučily “Vlaštovičku”. Tančili jsme ve dvojicích “Kapi, kap” a naučili se báseň “Deštík” doplněnou pohybem. Kromě toho jsme využili nedeštivých chvilek k toulkám po lese a hrami s přírodninami, asi v každé rodině je nyní velká sbírka žaludů z kapes jejich nejmilejších, příště budou zřejmě následovat kaštany. 🙂 …červené muchomůrky jsme si jen zpovzdálí prohlíželi a nechali je na okrasu lesu. Ve stejném tématu budeme pokračovat také v příštím týdnu.

12. – 16. září “Spolu ve školce”

Tento týden jsme se zaměřili na téma Já a moji kamarádi. Povídali jsme si o tom, kdo jsme, jak se jmenujeme, kdo je náš kamarád, jak vypadá a jaké má vlastnosti. Učili jsme se kreslit postavu (starší děti se zaměřily na detaily) – „S kým si rád/a hraji“. Procvičovali jsme stříhání a lepení – kluk, holka. Poslechli jsme si příběh „Proč Adámka maminka nechce“ a připomněli si tak význam kouzelného slovíčka Prosím. Porovnávali jsme situaci z příběhu se svými vlastními zkušenostmi. Také jsme zaměřili na procvičování geometrických tvarů a barev – pracovní listy „Kde bydlím“ a „Kočičí hraní“.  Při nácviku nové písničky Courálek jsme využili nejen hudební hračky, ale také své tělo (rytmizace a pohybové ztvárnění). Opakovali jsme pohybové hry, např.  Na stíny… Hola, hola… Na ježka…Bublina. Na závěr týdne jsme si povídali o tom, kde bydlíme a s kým, domeček jsme si nakreslili.

Projekt pro budoucí školáčky: „Se zvířátky do školy“ – pohádka O Smolíčkovi Pacholíčkovi – naučili jsme se znát svoje jméno a příjmení, datum narození a adresu. Dále umíme nakreslit postavu, zvládáme techniku stříhání a dodržujeme čistotu při práci s lepidlem.

5. – 9. září “Spolu ve školce”

V prvním školním týdnu se nám školka opět zaplnila, dorazilo celkem 6 nových dětiček a většina pobyt v novém prostředí zvládá velice dobře. Nováčci se postupně budou seznamovat s novým denním režimem, budou k tomu mít dostatek prostoru i času a starší děti jim ve zvykání s radostí pomáhají. Děti si hrály oblíbené pohybové hry, zpívaly písničky, malovaly obrázky, starší děti dostaly již náročnější práci – vyprávěly si o zážitcích z prázdnin, hledaly rozdíly v obrázcích a tvořily cestu školáčka v pracovním listě, učily se básničku “My jsme kamarádi”. V závěru týdne děti vytvořily společnou výzdobu dveří „Naše školka“.